søndag 19. august 2007

København

København by night er veldig pen. Det er typisk at jeg ikke har med meg kamera når fine motiver bare ser ut til å svømme rundt meg. Og jeg tror jeg liker København bedre når det ikke er helt tettpakket med folk (som det er på dagtid).

Vi fant en veldig koselig kafé i dag. Og så har vi gått i en park. Og vært rundt og sett på arkitektur. Og nytt sola. Spist på pakistansk restaurant (jeg er fortsatt mett). Stille og rolig.

Dessuten har vi spist masse masse dansk rugbrød som er bare supergodt (og supersunt!). *smile*

Det er en rolig tur. Og behagelig. Jeg liker København.

Og hva med den fantastiske sykkelkulturen her?! Hjelpe meg. Det er sykkel-kollektivfelt over alt. Og nesten ingen biler. Det er fantastisk!

Når jeg tar del i byer som denne angrer jeg ved jevne mellomrom på at jeg utdanner meg til noe som er så spesifikt norskt. Tenk å kunne bo i en by som denne?

1 kommentar:

julia umulia sa...

jeg følte nesten at jeg var litt i kjøben igår, fordi da kom det en hel drøss med sykler i en stim i sykkefeltet på grønland.

og jeg følte at jeg overhodet ikke var der idag da jeg prøvde feltet selv og måtte forsere a) to venninner som sykler i prate-tempo ved siden av hverandre, b) fyr som kom feil vei og dermed tvang meg ut i bilbanen (ikke danske ihverfall, kanskje britte), c) biler som tror sykkelfeltet er stoppefelt for handlende på mcdonald. jeg hadde selvsagt altfor dårlig tid (etter en altfor god klem) og drømte om egen gatebelysning og kjøremerking for sykler og tenke på "det uregulerte rom" og anarki.