lørdag 11. august 2007

Kaffe og te

I dag kom jeg på at det hadde vært moro å ha en oversikt over hva slags kaffe og te jeg kjøper, slik at jeg unngår å kjøpe samme to ganger (om den ikke er ekstremt god selvfølgelig). Ja til å prøve nye kaffe- og tesorter. :)

Kaffe
* 23.05.08 - Etiopia Mocca Yirgacheffe:
"Høyvokst kaffe fra Yirgacheffe-distriktet i Etiopia. Kjent som ur-kaffen, da det er typica-varianten fra Etiopia som er den første kjente og kultiverte arabicabønnen. En bittersøt og ren kaffe. Smak av skogsbær og krekling med en fyldig og kompleks struktur." Jeg har bare smakt bittelitt på den til nå, og syns den er sterk, men fruktig i smaken. Blir spennende å se videre. :)

* 14.05.08 - Bolivia organic arabica HB (hard bean):
"Cooperativa Agropacueira. Økologisk dyrket kaffe, fra ulike små kaffefarmer som ligger 1200-2000 m.o.h. Mørk, fyldig og søtlig med et hint av vanilje. Dyrket uten bruk av kunstige plantevern-midler."

* 18.03.08 - Mocca Kaffebar Espresso half/half:
Det står ikke noen spesiell info på pakka, men jeg antar at det er halve med italiensk og halve med fransk. Kjøpt på en ny og søt kaffebar i Egersund. Men desverre, hverken Tina eller jeg var veldig imponert over den. 80 kr praktisk talt ut av vinduet. :/

* 09.03.08 - Kenya Gethumbwini Estate:
"Kenyansk kaffe har en bærfruktighet og en sitrussyrlighet som ingen andre kaffer kan konkurrere med. Frisk, intens og vinøs kaffemed syrlig spiss og distinkt solbær aroma. Den oppfattes som søt, men livlig." Høres dette spennende ut eller? :D Den er kjøpt til presskanna mi, og bare 100g sånn at jeg kanskje klarer å drikke opp før kaffen blir tørr. Hurra!

* xx.01.08
- Stockfleth's espresso: "100% Arabicablanding med kaffe fra Brasil, Colombia, El Salvador, Kenya, Java og Etiopia. Brent etter Nord-Italiensk tradisjon, fåes kun på Stockfleths!" Denne er god, men nå må jeg finne andre typer kaffe å prøve. Time for change!

* 18.12.07 - Italiensk-brent: "Kaffe slik den drikkes i Syd-Europa. Mørk og intens i smaken. Fyrig, bittersøt og kraftig." Jeg er fortsatt fan av denne altså. Min bedre halvdel var ikke særlig fan av den litt syrlige smaken, men jeg liker det. :D

* 21.11.07 - Stockfleth's espresso: "100% Arabicablanding med kaffe fra Brasil, Colombia, El Salvador, Kenya, Java og Etiopia. Brent etter Nord-Italiensk tradisjon, fåes kun på Stockfleths!" Denne slår aldri feil, Stockfleth's kan sine saker.

* 21.09.07 - Half & half espresso: "Det beste fra to smaker. Den lyse elegante franskbrente blandet med den mer fyrige bittersøte italienskbrente." Skikkelig knallgod kaffeblanding kjøpt på Stockfleths.

* 23.08.07 - Cubita: Julia kjøpte denne på Cuba til meg! God kaffe, litt bitter.

* xx.xx.xx - Italiensk-brent: "Kaffe slik den drikkes i Syd-Europa. Mørk og intens i smaken. Fyrig, bittersøt og kraftig." Gooood kaffe fra Stockfleths. Jeg har holdt meg unna italiensk i frykt for at den er for kraftig. Men dette var bra saker.

Te
* 06.08.07 - Darjeeling GFOP: "Høytvoksende te fra Himalaya-fjellene. Rund og fyldig smak." Jeg syns denne er mild og god. Og knall med honning i.

Ingen kommentarer: