søndag 6. juli 2008

GC. Dag 1 - Torsdag 3. juli

Torsdag 3. juli

Ringeklokka ringte kl 03.30. Det var jaggu tidlig å stå opp! Hjelpes. Både Tina og jeg var temmelig trøtte, men jeg må si vi var både raske og effektive den halvtimen vi var hjemme. Vi fikk både pakka siste rest, rydda oppvasken, spist frokost (stekte rundstykker!), vaska opp og tørka den og rydda inn siste rest av klær som hang til tørk. Hurra!

Flybussen kom heldigvis (jeg blir alltid så nervøs når jeg venter på den), og dum-ti-dum-et opp til Gardermoen. Der var halve Norge (for å bruke Kristines ord)! Fullstendig kaos. Eller nesten. Men jeg har jo blitt så übervant til å reise, så jeg tok nærmeste Norwegian-boks og sjekket oss alle tre inn selv. Meeeeeen, jeg klarte av en eller annen merkelig grunn å tenke at vi bare hadde med oss én kolli. Kjempesmart. Så jeg måtte finne en flyplass-ansatt og spørre hvor jeg kunne rette opp den feilen. Det var heldigvis bare å stelle seg ”bagage drop”-køen som vi skulle i uansett. Puh!

Vi handlet minimalt i taxfree, og kom oss relativt raskt til gate. Da vi endelig hadde satt oss på riktige seter, ble det en del ventetid. Og det å vente i et fly stappfullt av mennesker i ca en time, det blir varmt. Greia var at det var en del trafikk i flyrommet, så pilotene jobba hardt med å finne en lomme til oss. Men vi kom oss da til slutt i lufta. Og flyturen gikk bra, sånn bortsett fra at vi ble litt forvirra av dette med lokal tid og sånn. For på billettene jeg bestilte på nett, står det at flyet er framme kl 11.35. Men det viste seg å være Gran Canaria-tid. Altså kl 12.35 norsk tid. I tillegg hadde vi venta nede på landjorda i ca en time, så vi var ikke på Gran Canaria før nærmere 13.35 (norsk tid), altså kl 12.35 på Gran Canaria.

Uansett. Flyturen gikk bra. Jeg klarte faktisk å lese ut hele boka jeg hadde med meg. Og dumme meg hadde ikke med noe mer. Gah! Boka var så spennende at jeg praktisk talt spiste ordene. Men det er jo en bra ting, med bra leseropplevelse. Hihi.

På flyplassen fant vi ut at vi skulle ta en taxi. Enkelt og relativt billig, bare 45 euro for å kjøre fra nord på øya til sør. Grei pris siden vi var tre som delte den. Og sjåføren kjørte ganske rolig, til min store tilfredsstillelse.

Framme i Arguineguin var neste prosjekt å finne ut hvor dykkersenteret Marie jobber på var. Jeg hadde en ca-beskrivelse fra henne på tekstmelding. Vi gikk ned mot havet og trasket på jordvei en god strekning uten å finne noe dykkersenter. Hmm… Jeg bestemte meg raskt for å spørre, og en snill mann pekte oss i helt andre retningen enn den vi gått. Så da måtte vi gå tilbake til utgangspunktet og videre den veien. Jeg gikk innom en restaurant til og spurte ei dame. Hun lo litt av meg, og så pekte hun rundt hjørnet. Jeg gikk ca 2 meter videre, og der var dykkersenteret. Haha!

Marie møtte oss, for hun satt ute og snakka med folka der. Ja, har jo helt glemt å si at Tina, Kristine og jeg har reist ned hit for å være sammen med Marie som her i tre måneder og skal jobbe som dykkerinstruktør. Moro! Det vil også si at Kristine og jeg (som har lappen) har store muligheter for å være med på masse spennende dykking. Hurra!

Vi hilste i hvert fall på Marie, fikk skifta (olabukse og varme joggesko anbefales ikke i stekende sol) og gikk bort til restauranten der jeg nettopp hadde spurt om veidireksjoner for å spise lunsj. NAM! Deretter gikk vi alle fire bort til leiliheten til Marie (der vi tre skal få bo, snille Marie) for å lempe av oss ting. Til slutt måtte vi jo selvfølgelig teste havet og drive med litt fridykking (altså snorkling). Dette ble Tina med på også. Moro! Vannet var ganske så klart ja, og masse masse fisk! Marie lo litt da, for hun syns nemlig at det var ganske dårlig sikt. Men herregud da, vi er jo vant til Oslofjorden i Norge. Det er visstnok enda bedre sikt på dykkerstedene vi skal til. Åh, som jeg gleder meg! :D

Etter litt leking i vannet dro vi tilbake til leiligheten, dusja og ordna oss før vi gikk ut for å spise middag på en restaurant hvor de hadde goooood mat. *moms* Og så var det på tide å sove, for vi var slitne etter å ha stått opp tidlig og reist hele dagen.

Oh, jeg har helt glemt å fortelle at Tina har fått betennelse i hullene etter der tenna hennes ble trukket på mandagen denne uka. Dakar, hun har vond smak i munnen og føler seg ikke særlig tipp topp. Det blir nok tannlege-leting i morra ja. Men først sove.

Ingen kommentarer: