søndag 6. juli 2008

Dag 3 - Lørdag 5. juli

Lørdag 5. juli

I dag dro Marie på jobb litt etter kl 8, og hun skulle spørre folket på dykkersenteret om Kristine og jeg kunne få være med, litt ”tag along,” på et grunnkurs som Marie er instruktør på. Det kurset er kjempestort, hele én elev. *knise* Hun ringte meg kl 8.30 og ga beskjed om at Kristine og jeg skulle være klare nede på dykkersenteret 15 min senere. SÆRLIG! Ingen av oss hadde stått opp eller spist frokost eller noe sånt. Så naturlig nok ble det fullstendig kaos, vi svirra rundt og smørte mat og kledde på oss og pakka sammen ting vi skulle ha med og holdt på. Stakkars Tina lå i senga og observerte kaoset. *ler* Men vi kom oss da ut til slutt, småløp til dykkersenteret, hasteprøvde våtdrakter og raste igjennom et obligatorisk skjema vi måtte fylle ut. Herremin. Selvfølgelig ble det til at vi satt og dingla med beina i en halvtime og venta på han som skulle hente oss i bil. Men men. Det ordna seg til slutt.

I bilen var det Marie, dykkerinstruktør Richard, Kristine, meg, grunnkurseleven til Marie fra England og en mann fra Russland som var med Richard. Vi stoppa innom en Shell-stasjon for å kjøpe inn litt mat og drikke og gikk på do. Dette var nemlig siste mulighet for å gå på do uten å måtte løpe mellom steiner. Nice.

Stedet vi skulle dykke på i dag heter Arinaga. Et veldig populært dykkersted, noe som ble tydelig da jeg så hvor sinnsykt masse folk det var som dykka der! Dessverre blåser det helt sinnsykt, så prosessen for å komme seg ut og inn av vannet er temmelig slitsomt. Og på grunn av all vinden blir det naturlig nok både bølger og temmelig kraftig strøm i vannet, spesielt på overflaten. Jeg svømte ut og skulle vente på de andre. Bare jeg snudde meg vekk fra land et lite øyeblikk, for så å snu meg tilbake, så hadde strømmen tatt meg temmelig langt vekk fra utgangspunktet. Så det ble til at jeg kontinuerlig måtte svømme mot strømmen for å holde meg på samme plass. God trening. ;)

Da vi endelig var samla og hadde kommet oss under vann, skulle Kristine og jeg dille litt rundt mens Marie hadde noen øvelser med grunnkurseleven sin. Det første vi ser er tre kjempestilige blekkspruter! Hurra! Og ellers på turen vi tok etter hvert, så så vi masse masse fisk i alle mulige former og farger og fasonger! Vi svømte rundt et stort rev, og da vi kom på andre siden var det fisk overalt! Fantastisk! :D

Vi var ikke nede så fryktelig lenge på grunn av grunnkurseleven, men det var i grunn greit for min del, siden jeg begynte å fryse en del på slutten av dykket. Jeg er en skikkelig frysepinne altså! Trygt oppe på land var jeg nødt til å gå på do. Det er faktisk obligatorisk, for det er helt utrolig hvor tissatrengt man blir av å være under vann! Da gjaldt det å finne en plass bak en eller annen haug hvor det var minimalt med andre mennesker og sette seg ned. Naturlig toalett. *knise*

Vi måtte ha et overflateintervall på rundt en time før vi kunne hoppe i vannet igjen. Gode sikkerhetsmarginer, siden vi var nede på ca 18 meter i relativt kort tid. Men greit å dykke trygt. Og bra å få spist og drukket litt, gått på do og fått igjen varmen (selv om det ikke er så lett når det blåser noe sinnsykt). Men det gikk ganske så kjapt å kle på seg utstyr og hoppe ut i vannet igjen.

Det blåste ganske mye opp utover formiddagen, og det gikk fra fjære til flo. Strømmen ble sterkere, så det var virkelig hard jobb å holde seg omtrent på samme sted. Men vi kom oss ned og begynte på en svømmetur. Marie fant en utrolig fascinerende krabbe! Den så ut som en stankelbein, men med bitte små klør som var helt blå. Hun dro den opp så vi fikk ta en titt på den. Etter dykket fortalte Marie at hun var nødt til å legge den pent ned så den kunne gjemme seg igjen, for en gang hun ikke hadde gjort det med en annen krabbe, kom det en dullion fisker og spiste den! Man lærer av sine feil. Jeg må prøve å finne ut navnet på den, så kan jeg legge ut bilde her. :)

Jeg så også en fisk som lå på bunn og liknet en slags øgle i hodet, med kamuflasjefarge. Tøft! Og så så jeg en gedigent kamskjell-liknende greie som sto åpent, og inni var det noe som liknet hvite gittere!

Da vi kom opp igjen etter dykk nummer to, var det egentlig bare å skifte og komme oss i bilen for å kjøre hjem igjen. Vi hang en stund på dykkersenteret, og Tina kom traskende etter hvert. Jeg kjøpte meg dykkerlogg-sider (tøffe og veldig annerledes enn de norske. Morsomt minne), og folka på dykkersenteret hadde skaffa sko til både Kristine og meg som vi fikk i dag. Kule sko! Gleder meg til å prøve dem på dykket i morra. :)

Alle var sultne, så vi stakk innom restauranten som ligger vegg i vegg med dykkersenteret hvor vi spiste. Etter en stund kom de som eier dykkersenteret og to til, og vi ble sittende og prate en god stund. Resten av kvelden gikk med på å slappe av i leiligheten, og Tina og jeg tok oss en bitteliten spasertur rundt i området utpå kvelden. En fin dag. I morra skal Kristine begynne på Advanced-kurs. Det blir kun hun som er elev, og jeg blir med for moro. Emnedykkene for i morra er dypdykk (ned til 30 meter) og foto. Moro!

Til slutt en fantastisk norsk-engelsk bommert jeg kom med på restauranten: ”A friend of mine has a baby. The baby was crabbing around on the floor.” Jadda. ;)

Ingen kommentarer: