torsdag 24. juli 2008

Telefonbok


Jeg husker da jeg var liten (nå høres jeg gammel ut). Da var det telefonbokser over alt. Disse røde, rare boksene en kan stenge seg inn i og liksom ha privatliv i (noe som egentlig ikke er mulig, siden det er glass på alle sider, og med luftehyll som gjør at lyden kommer ut uansett).

Nå er de tydeligvis blitt vernet!


På lappen står det: Denne telefonboksen er en av 100 stykker som er vernet i henhold til en særskilt verne- og vedlikeholdsavtale mellom Riksantikvaren og Telenor. Kiosken ble tegnet av arkitekt Georg Fredrik Fasting i 1932. Første kiosk av denne type ble utplassert på Akershuskaia av Oslo Telefonanlegg i 1933.

Jessda. Vernede telefonkiosker. Nå følte jeg meg bittelitt gammel. Kanskje jeg finner dette antikvariske objektet på Teknisk Museum også?

Ingen kommentarer: