mandag 14. juli 2008

Dag 4 - Søndag 7. juli

Søndag 6. juli

Kristine og jeg sto opp, pakka sekken og ordna oss mat, og kom oss opp på dykkersenteret til kl 9. Vi skulle dykke to dykk i Arinaga i dag også, på samme sted som i går. Vi hoppa ganske kjapt i bilen, og kjørte ut til dykkerstedet. I dag skulle Kristine ha de to første dykkene på Advanced-kurset hun tar her. Dypdykk og navigering under vann. Første dykket var naturlig nok dypdykket, siden en alltid skal dykke det dypeste dykket først. Og greia var at vi måtte ut på en relativt lang svømmetur på grunt vann før vi kunne ta ”nedstigningen” til mellom 25 og 30 meter. Den svømmeturen gikk greit nok, men når vi skulle svinge ned og litt tilbake, kjente jeg at det var helt sinnsykt med strøm! Det føltes litt ut som jeg bare sto og padla på samme sted uten å komme noen vei. Veldig slitsomt i grunn. Men vi kom oss ned på relativt dypt vann, hvor vi ble sittende på bunnen. Jeg satt ved siden av Kristine som skulle gjøre en liten test (for å sjekke om hodet hennes var klart på såpass dypt vann. En kan få dybderus – omtrent som å bli full – når en går veldig dypt), men det var virkelig vanskelig å faktisk klare å holde meg stille på samme sted på grunn av strømmen. Dette dykket ble litt heseblesende, kan du si. Men moro allikevel.

Dykk nummer to – etter over en time over vann – var litt mer avslappende. Vi så blant annet en triggerfisk, en fisk Kristine og jeg hadde hørt MYE om av Marie. Den er sånn at det vokter et territorium som går i en trekant oppover. Om noen kommer innenfor dette området, angriper fisken. Og den biter hardt. Jeg svømte stille og rolig over et rev, og så plutselig denne fantastisk tøffe (og litt skumle) skapningen svømmende rett ved siden av meg. Jeg dro i svømmefoten til Marie, viste tegnet for triggerfisk (lage pistol med hånda) og pekte. Da jeg viste tegnet til Kristine og pekte, og hun så den selv, så jeg plutselig at hun byksa litt til siden og svømte fort unna. Morsom reaksjon. ;) Vi var tydeligvis ikke i territoriumet dens, for den sto bare helt stille og så dumt på oss. Hihi.

Ellers så jeg en helt sinnsykt stor fiskestim som praktisk talt velta ut fra en stein (altså, de var ikke inni steinen, men det så nesten sånn ut). Nydelig å se alle fiskene svømme helt synkront og skifte retning helt på likt. Det fascinerer meg skikkelig! :D

På kvelden ble vi invitert på Gran Canarisk restauranten av de som Marie jobber med. Vi tusla opp dit og ble sittende i flere timer og spise, prate og ha det veldig morsomt. Jeg storkosa meg, og fant ut at jeg brukte opp all futten min på det, for vi hadde avtalt at vi skulle ta taxi til ”Yumbo-senteret” i Playa del Ingles etter restaurantbesøket.

Yumbo-senterert er et relativt stort ”utendørssenter” hvor det blant annet er vanvittig mange skeive utesteder og butikker. Og det måtte vi jo få med oss. Jeg kjente at jeg var sliten, men klarte ikke helt å droppe denne planen. Så vi tok taxi bort, fant oss et utested hvor de fra kl 11 PM hadde servitører som gikk i bare string (ja, faktisk) og bestilte drikke. Jeg bestilte en stor øl, men servitøren kom med to stk! ”Happy hour, two for one” sa han og satte de på bordet foran meg. Jessda. Martine kjenner alkoholen bare ved å lukte på ølkorken. Det ble interessant. Men en koselig kveld, selv om alle var relativt slitne. Tina kjøpte seg forresten kjempestort regnbuefarga håndkle, og da hun viste det til Kristine og Marie, måtte selvfølgelig de gå og kjøpe de og. Hihi. Vi la oss kl 3.30, temmelig seint i grunn. Tihi.

Ingen kommentarer: