tirsdag 15. juli 2008

Dag 7 - Onsdag 9. juli

Onsdag 9. juli

Dette er egentlig siste dagen vår på Gran Canaria. For i morra skal vi jo reise! Men i hvert fall så skulle Kristine og jeg ut på to dykk i dag (og vi har sørga for at det er tidlige dykk slik at vi får nok pause mellom siste dykk og når vi skal fly. Det er viktig å passe på). Og denne gangen skal vi dykke fra båt! Hurra!

Vi kjørte bil bort til der hvor Dave var klar med båten. Den var ganske liten, sånn "gummibåt" (jeg er ikke no flink med båtspråk), men det var jammen futt i den! I starten følte jeg meg litt stiv og nervøs, for jeg var redd for å dette av, siden vi måtte sitte på kanten av den mens vi føyk av gårde.

På veien ut til første dykkersted, så jeg en flygefisk! Seriøst, den hoppa opp av vannet og fløy kjempelangt! Jeg trodde den bare hoppa rett opp, sveva et stykke og datt ned i vannet igjen, men neida, denne fløy skikkelig! Utrolig tøft.

Det å dykke fra båt er luksus. Det er bare å hive på seg utstyret, holde på maske, og ventil og rulle baklengs ned i vannet. Så deilig! Ingen klipper, ikke noen form for sand, bare rett ned i vannet. Og så var det bare å holde på nedstigningslina og seile ned til bunnen. Veldig enkelt og greit.

Begge dykkene i dag var vrakdykk, på to forskjellige steder. Det første dykket var helt greit, litt moro å svømme over vraket og sånn, men ikke noe i forhold til dykk nummer to!

Etter dykk nummer en var det bare å hive seg i båten, kjøre tilbake til land, hive seg i bilen og kjøre opp til dykkerstedet (tok kanskje 10 min å kjøre). HELDIGVIS tar det ikke lang tid å kjøre, for jeg holdte seriøst på å tisse på meg. Jeg tror aldri jeg har vært så tissatrengt noen gang! :o

Vi hadde overflateintervall (var på land) i ca én time før vi tok bilen ned til båten og var på vei ut til dykk nummer to, denne gangen i andre retningen. Nå slappa jeg mye mer av der jeg satt på kanten av båten. Det var skikkelig deilig! Vi kjørte ut like utenfor Anfi (der vi tok oss noe å drikke hvor vi fikk dårlig service) og gjorde samme prosedyre nå som sist. Men dette dykket var fantastisk mye mer spennende enn det første!

Vi så vanvittig stor fiskestim, noe jeg fortsatt syns er kjempemoro. Dessuten så vi to SVÆRE rokker. Den ene var like stor som ene dykkerlederen (Richard) som var med! Og den lå bare på bunnen og pusta. Richard nærma seg sakte, og tok på den, uten at den rørte seg!

Jeg så blekkspruter, flyndrer, en hel stim av barracudaer (!) som jakta på fisk, et vrak (selvfølgelig), groupere (stooore fisker som ser vanvittig sure ut, tihi) og mye mer. Dessuten frøys jeg ikke i det hele tatt fordi jeg tok vett til meg og hørte på Marie som sa at hetta var lurt å ha på seg (80% av kroppsvarmen forsvinner ut av hodet). Jeg hadde ikke trodd hetta passa, men da jeg tok den på meg og dro opp glidelåsen, så viste det seg at den gjorde det allikevel! *ler*

Jaja, uansett, veldig bra dykkerdag. :)

På kvelden tok vi en tur innom Anfi igjen for å ta bilder av solnedgangen. Sola går ned over det største fjellet på Kanariøyene, og vi ville ha det på film. En bra tur. Resten av kvelden gikk selvfølgelig med på å pakke. :)

Ingen kommentarer: