lørdag 20. oktober 2007

Dag 8 - Reisen tilbake

Dag åtte: Fredag 19. oktober (Reisen tilbake)

I dag var den store reisedagen. Klokka 7.30 var vi oppe, ferdigpakka og ganske klare. Vi gikk opp til resepsjonen for å skrive under på at "ja, jeg godkjenner beløpet dere har tenkt til å trekke fra VISA-kortet mitt", før vi gikk til frokost og spiste god buffè for siste gang. Litt vemodig. Jeg observerte forøvrig en helt fantastisk nydelig soloppgang. Hvor var kameraet mitt?

Kl 9 skulle alle som hadde fått gul lapp for å merke bagasjen med sjekkes ut av båten. Alle oss fire som lå på lugar sammen gikk sammen, ut av båten og inn i en slags "hangar" hvor bagasjen vår sto (all bagasjen skulle settes utenfor lugaren kl 1 på natta dagen før, slik at bagasje-crewet kunne ta den med ut for oss. Luksus?). Vi samlet alt som var vårt sammen, og venta på at resten av reisefølge skulle få sin tur til å sjekke ut av båten. De kom ganske raskt, og vi tok farvel med onkel Tore, Farzaneh, tante Ann og Odd-Jarle som skulle dra tidligere enn oss for å rekke et fly til Oslo.

Resten av oss (altså åtte av oss) tok taxi inn til Barcelona for å bare rusle rundt der og slå ihjel litt tid, flyet vårt skulle ikke gå før kl 14. Jeg merka at jeg var veldig sliten, så det ble bare litt smårusling på La Rambla ("hovedgata" i Barcelona) sammen med Johanne. Vi møtte faktisk kelneren som serverte oss fast ved middagen, de fire italienerne som var så pratesjuke ved middagen og Jörgens mor og bror som i utgangspunktet hadde gått en helt annen vei på rusleturen vår - helt tilfeldig! Morsomt :)

Det neste punktet var taxi til flyplassen, hvor vi sjekka inn og dilla litt før flyet gikk. Vi skulle mellomlande i Düsseldorf nå også, men denne gangen hadde vi hele to timer å slå ihjel før flyet gikk. Litt kjedelig, men da ble det i hvert fall ikke stress.

Flyet fra Barcelona til Düsseldorf var i rute, og alt gikk som det skulle. Men flyet som skulle gå fra Düsseldorf til Göteborg var en time forsinka. Kjedelig. På den tiden klarte jeg å miste flybilletten min (det ordna seg heldigvis) og plundre meg fram på tysk med varierende resultater.

Slitne, trøtte og veeeeeldig sultne ankom vi Göteborg. På vei hjem bestemte vi oss for å kjøpe pizza, men det var sannelig ikke lett kl 22 på en fredags kveld. Vi var innom hele fire ulike potensielle pizza-steder før vi til slutt fant en som hadde kjøkkenet åpent. Det var helt fantastisk å spise ordentlig mat, det hadde bare blitt småspising hele denne dagen.

Etter mat satt jeg en stund på nettet og dilla før jeg gikk og la meg. Snakk om slitsom reisedag! I morra skal Johanne og jeg kjøre hjem til Norge igjen. :)

Men: Det har vært en veldig bra tur. Cruise-livet var en helt ny opplevelse for min del. Kanskje ikke helt min greie, men veldig morsomt å ha prøvd det. Dessuten har det vært veldig bra å bli bedre kjent med familien til Jörgen, og jeg har fått mulighet til å prate med Tore, Ann og Odd-Jarle, noe jeg sjeldent gjør til vanlig på grunn av geografiske avstander. :)

Litt morsomme tall
I løpet av åtte dager har jeg vært i sju forskjellige land og to kontinenter!

Og båten har kjørt hele 1638 nautiske mil i løpet av turen. En nautisk mil er 1,852 km, så det vil si at vi har båta hele 3033,6 km! Det er ganske mye det. :)

1 kommentar:

mamma sa...

hallo vennen

du har värt flink. lagd en helt liten dagbok :-)morsomt og lese.

har lagt inn mange bilder på jörgens blogg markisen3026.blogspot.com

klem, mamma