torsdag 18. oktober 2007

Dag 2 - Marseille (Frankrike)

Dag to: Lørdag 13. oktober (Marseille – Frankrike)

Vi hadde bestemt oss for å stå opp tidlig i dag, siden båten la til kaj allerede kl 7. Klokka 9 var vi klare til frokost. Det er skikkelig uvant å få meny med oversikt over frokostutvalget (!). Dessuten er det kelnere som flyr rundt oss konstant og serverer og fyller opp med ting. Jeg blir litt brydd av det, men det er kanskje en vanesak?I elleve-tiden bestemte vi oss for å ta buss inn til Marseille. Det er ca en mil fra kaja og inn til sentrum, så å gå ville vært litt vel langt. Jeg ser jo at det kommer til å gå en del penger på transportering fra båten og inn til de forskjellige byene vi skal til i løpet av uka. Bare i dag betalte jeg sju euro for bussturen. Men det må til, spesielt siden jeg aldri har vært i Frankrike før!

Oh, jeg fikk forøvrig bruk for tyskkunnskapene mine i dag! *fornøyd* Jeg kan ikke fransk. Dvs, jeg kan komme med de helt standard-ordene som ”takk,” ”vær så snill,” ”hei” og ”hadet.” Og selvfølgelig ”vil du ligge med meg i natt, vær så snill?” Sistnevnte frase er det lite sannsynlig at jeg kommer til å trenge. :P Men det sier seg selv at jeg ikke kommer veldig langt i kommuniseringa med franskmenn som overhode nekter å prøve å forstå engelsken min. Johanne og jeg satte oss ned på en kafè for å kjøpe noe å drikke og slappe av litt. Vi diskuterte litt om vi skulle gå inn til disken, eller om det kom noen ut. En mann kom bort til oss og snakka fransk til oss.

Mann: Fransk savva savva fransk?
Jeg: Can you take an order from us?
Mann: *skakke på hodet og se på meg som et spørsmålstegn*
Jeg: Do I need to go inside to order? *peke på Johanne og meg, for så å henvise til disken inne*
Mann: * fortsette å se uforstående på meg*
Jeg: Cafè olè? *synke ned i stolen ved bordet*
Mann: Oui. *løpe inn for å ordne*

Så ja, dette var en utfording. Holde seg til det mest enkle er nok veldig lurt. Hvorfor har jeg ikke lært fransk? Hvorfor har jeg ikke lært spansk? Hvorfor har jeg ikke lært italiensk (har ikke følt enormt behov for italiensk enda, men det kommer vel)? Livet er for kort. :P

Uansett: Vi var åtte som dro til byen. Og vi bestemte oss for å dele oss. Det å gå åtte stykker i følge over lengre tid er virkelig ikke tema. Det endte i hvert fall opp med at Johanne og jeg gikk sammen. Vi rusla innom en del butikker. Jeg fant blant annet en veldig tøff bukse! Stakkars lommeboka mi. Etter å ha shoppa, drukket kaffe og Cola på kafè og funnet de andre, kjøpte vi masse vann for å ha i lugaren og tok bussen tilbake til båten. Marseille var en fin by egentlig, synd vi ikke har mer tid til å bli kjent der. Men sånn kommer det til å bli uansett hvilken by vi skal til denne uka.

Da vi var tilbake på båten slappet vi en del av, før vi begynte å gjøre oss klare til middag igjen. Denne gangen var det ”casual” som gjaldt, så jeg slang på meg hvite jeans og en svart, pen skjorte. Behagelig. Videre utover kvelden så vi en ny forestilling med litt annerledes innhold enn i går, og så var den en del dansing og tulling før jeg bestemte meg for å gå på lugaren for å slappe av. En bra dag. Jeg merker at jeg er litt mer avslappa i dag, for nå begynner ting å falle på plass. Jeg roter ikke like mye med å finne ting. Fortsatt vanskelig å finne alt, men... Det faller mer på plass i hvert fall. :)

Ingen kommentarer: