torsdag 18. oktober 2007

Dag 6 - Sidi Bou Said (Tunisia i Afrika!)

Dag seks: Onsdag 17. oktober (Sidi Bou Said - Tunisia i Afrika!)

Siden båten var inne kl 7, og skulle dra igjen allerede kl 13, betydde det at vi måtte tidlig opp i dag. Jeg dro Johanne ut av senga i 7.30-tiden. Vi spiste frokost og samla troppene for å gå i land. Kl 9.15 var åtte av oss i reisefølget klare til å gå. Vi fant ut at det var et godt stykke til Medina, byen vi skulle til, og at det måtte taxi til. Det skulle koste ca 10 euro, men vi måtte selv ta ansvar for å prute. Oh, disse fascinerende landene hvor fast pris ikke finnes. :P

Vel, vi traff masse taxi-sjåfører, men få av dem snakket særlig godt engelsk. Til slutt fant vi en mann som var villig til å ta oss alle åtte i en taxi det egentlig bare hadde lisens til seks. Og hvor mye måtte vi betale? 20 euro hver, tur-retur! 160 euro for alle sammen altså. Mye penger, men jeg følte vel at det var verdt det, siden jeg aldri har vært i Afrika før. :)

På vei ut av havneområdet stoppet politiet ham og ba om å se på papirer. Da vi spurte om det var problemer, sa han bare "no problem." *kremt* Han skulle kjøre oss, vente til vi var ferdige med å turistifisere, for så å kjøre oss tilbake. Jeg var litt spent på om han kom til å holde avtalen sin.

I taxien sa han at Medina var trafikkert og ikke særlig spennende å være i, og anbefalte heller Sidi Bou Said - "the blue and white town." Vi godtok etter masse lovnadsord av ham.
Og det var vi glade for! En skikkelig nydelig by. På vei dit kjørte vi forbi presidentens bolig og moskè. Morsomt! Vi gikk fra taxiholdeplassen og oppover til markedet. Ikke overraskende ble vi stoppet hele tiden, og alle skulle selge oss noe. Det gjaldt å være sterk. Jeg endte opp med å kjøpe meg en olivenbolle som han i utgangspunktet skulle ha 30 euro for, til 13 euro. Moro! Han sa forøvrig at mamma kunne få hele 3000 kameler for meg. *humre*

Vi gikk bort til en kafè for å drikke litt og slappe av. Og for en utsikt det var der! Helt nydelig. :D Jeg er litt nerd, måtte ta bilde av de morsomme Cola-boksene med arabisk skrift på. Haha!

Vi hadde ikke spesielt god tid i byen, bare en times tid før vi skulle møte taxi-sjåføren og kjøre tilbake igjen. Og sannelig venta han på oss gitt! Det ble en intens, men ganske annerledes tur. Jeg syns faktisk det var verdt de 20 euroene jeg betalte for turen. Nå har jeg vært i Afrika!

Siden båten dro så tidlig fra Tunisia, ble det mye mer tid på båten enn det vi er vant til. Johanne og jeg spiste laaaaang lunsj, og etterpå gikk jeg faktisk opp på dekk og solte meg. Ironisk nok merker jeg at jeg blir ganske sliten av dette cruiselivet, så jeg sovna der jeg lå. Etter en god stund tok jeg fatt på en bok jeg så vidt starta med på flyet nedover.

Og resten av kvelden? Vel, det vanlige. Middag kl 18.30, show kl 21, og så var det litt dansing og tulling, med "sexy-show" (som overhode ikke er sexy) som avslutning før jeg tok kvelden. I morra er det Jörgens bursdag, han blir 50 år! Det er jo derfor vi er på denne turen. :)

Ingen kommentarer: