lørdag 20. oktober 2007

Dag 7 - Palma (Mallorca)

Dag sju: Torsdag 18. oktober (Palma - Mallorca)


Jörgen fyller 50 år!


Båten var ikke inne før ganske sent, og alle vi fire som ligger på lugar sammen var slitne. Vi klarte faktisk å sove over frokosten (som slutter kl 10!). Det ble til at vi tok en "snabblunsj" fra kl 11.45-12.05, for så å løpe opp til disco-lokalet som mamma og Jörgen hadde leid i anledningen Jörgens 50-årsdag. Der var alle 12 i reisefølget samla, og vi feiret ham med både champagne, ships og masse fine gaver. Jeg tror han ble fornøyd, og vi var alle enige om at dette cruiset var en koselig ting å gjøre sammen. :)


Etter "feiringa" hadde alle frie tøyler til å gjøre hva de ville fram til kl 19 hvor vi skulle møtes på en restaurant mamma og Jörgen plukka ut sammen for å spise middag og feire bursdagen enda mer.


Johanne, Sofia, Sara og jeg tok shuttle-bussen inn til Palma sentrum, gikk bort til "grande cathedrale" og bestemte oss der for å dele oss slik at Sara og Sofia gikk sammen, og Johanne og jeg gikk sammen. Mest praktisk! :)


Vi fant mange koooooselige butikker i de trange handlegatene der. Skikkelig morsomt! Blant annet fant vi en helt merkelig smykkebutikk med masse billige saker som selvfølgelig førte til at Johanne og jeg kjøpte litt. Og jeg sikla masse inni en slags bilde-forretning av skikkelig gammelt slag. Dama som jobba der var så søt, hun kunne minimalt med engelsk, og da jeg spurte om noe tjatra hun i vei på spansk med masse gestikulering. Vi klarte å kommunisere! :)


Vi fant også en veldig søt internett-kafè hvor jeg ENDELIG fikk tid og mulighet til å legge ut alle blogginnleggene fram til til og med Afrika-turen. Det ideelle hadde jo vært at jeg fikk lagt inn et blogginnlegg for hver dag, men det skjedde altså ikke.


Klokka nærma seg 19, og vi bestemte oss for å vende snuta mot katedralen vi skulle møtes ved. Vi hadde egentlig ganske god tid, men fant ganske raskt ut at vi hadde klart å surre oss bort i alle gatene, noe som førte til en del rask trasking ("Martine, ikke gå så fort da!" og "Martine, du har så sinnsykt lange skritt!") og småstressa klokke-titting, men vi fant til slutt fram etter å ha gått litt rundt og spurt en dame som overhode ikke kunne engelsk. Godt Johanne kan en del fraser. :)


Middagen var god! Mamma og Jörgen hadde klart å finne en restaurant som var koselig, hadde plass til alle tolv, og med en meny som var så variert at alle klarte å finne noe de ville ha. De fortjener klapp på skulderne begge to! Kelneren vi fikk gjorde en del komiske ting, som f.eks å få onkel Tore og Farzaneh til å tro at han mista en hel espressoshot i fanget til onkel Tore, mens han i realiteten bare mista en sukkerpose. Stor suksess!


Det ble en del kaos i serveringa etter hvert (mange som skulle serveres, og mye folk i restauranten), tror det ble litt mye for ham å holde styr på. Han glemte at jeg skulle sjokoladekake! Men jeg fikk i hvert fall en fantastisk god cappuchino jeg kosa meg med. Og helt til slutt serverte han grappa og andre typer spritvarer som resulterte i høy stemning blant reisefølget. :P


Etter middagen og feiringa, dro vi i taxi tilbake til båten (den skulle ikke gå fra Palma før kl 1 om natta), hvor vi møttes i en av barene. Jeg måtte etter ganske kort tid bare gå og legge meg, jeg var utslitt. Men det var en skikkelig bra dag. :D

1 kommentar:

Anonym sa...

DU er utrolig flink å beskrive... har lest beskrivelse av alle dagene, kommer til å lese flere ganger:-) Farzaneh