torsdag 18. oktober 2007

Dag 3 - Genova (Nord-Italia)

Dag tre: Søndag 14. oktober (Genova – Nord-Italia)

Sofia var oppe straks klokka ringte i halv ni tiden. ”Galskap!” tenkte jeg, og sto opp rett etter henne. Det føles bra å ha morgenen, jeg er mye flinkere til det enn å ha kvelden. Siden både Sofia, Sara (som fortsatt var i senga) og jeg prata så mye, våkna til slutt Johanne og, noe som resulterte i at alle fire gikk til frokost sammen.I dag havna vi i kelner-sentrum deluxe. Jeg tror det var rundt ti kelnere rundt oss hele tiden, veldig merkelig opplevelse. Jeg trengte ikke gjøre annet enn å se på en av dem, så var de hos meg og spurte om jeg trengte noe. Vi så forøvrig hele tre damer som jobbet som kelnere! Første gang siden vi har kommet, det er stort sett bare menn som jobber med maten. Etter hvert kom både broren og moren til Jörgen, og vi seks bestemte oss for å ta bussen inn til Genova etter mat.

Det er selvfølgelig ikke bare vi som vil ta bussen. Det var tjåka fullt med folk på ”bussholdeplassen”, så vi fikk ikke plass på den første bussen. Etter å ha venta en stund, traff vi på Tore og dama hans som også skulle inn til byen. Alle sammen venta tålmodig på neste ”shuttle bus”. Turen til sentrum gikk fort, og jeg fikk vite senere at det tok ca 30 min å gå fra kaja og inn. Så vi kunne i grunn gjort det. Men det er ikke så lett når en ikke aner hvor sentrum faktisk er. ;)

Genova er virkelig en nydelig by. Masse trange gater og smug, og en dullion gamle bygninger. Spesielt fascinert er jeg over de bygningene som ligger på hver side av de trange gatene. Det er nesten så de som bor på hver side kan strekke ut hendene og hilse på hverandre! Dessuten syns jeg det er komisk-koselig med folk som henger alt tøyet sitt ute på en snor under terassen til tørk. *smile*

Det ble egentlig bare en snartur igjennom noen av de trange strøkene i gamlebyen. Mye var stengt i dag, siden det er søndag. Jeg kunne egentlig tenkt meg å strande på en eller annen koselig, rolig kafè i sola for å drikke en kaffe, men lite var åpent, og det jeg fant var enten i skyggen eller like ved en veldig trafikkert vei. Så Johanne og jeg bestemte oss for å busse tilbake til båten for å slappe av litt.

Jeg må forøvrig si at jeg liker Nord-Italia mye bedre enn Sør-Italia, basert på tidligere erfaringer. Det er mye roligere og helt fantastisk natur her!

Jeg har lagt inn masse bilder på datamaskinen til lillesøster. Har tatt såpass mange bilder at minnekortet trengte å bli tømt! Skulle virkelig ønske at jeg kunne mer om ISO, lukkertid, blenderåpning osv osv. Men syns alikevel at jeg har fått en del fine bilder. Operasjon bli-kjent-med-kamera er overhode ikke slutt!

Kl 16.15 var det brannøvelse! Sju korte og et langt signal ble spilt over høytalerne, og vi måtte ta på oss redningsvester og løpe til ”vår” base for å se og høre på hvordan en tar på seg redningsvest og hva som skjer videre ramset opp på både engelsk, fransk, tysk, spansk og italiensk. Det tok litt tid. ;)

Videre utover kvelden var det middag og dilling, vi så nok et show (merker at jeg gjerne skulle sett andre folk som holdt showet, det er samme dansere, sangere og orkesterfolk hver dag. Haha), og endte opp på karaokebar hvor jeg ble "tvunget" til å synge karaoke. Halleluja! Det gikk jo greit, men det er vanskelig å synge en sang med midi-tuting i bakgrunn. Spesielt når karaokeprogrammet mener at sangen går på en måte, mens jeg mener den går på en helt annen måte. Jeg har selvfølgelig rett, men det hjelper lite i en sånn situasjon. *kremt*

Etter karaoke var det "mini sexy show" som vi ble sittendes å se på. Hvem dansa og sang? Joda, det var de samme som på forestillingene vi har sett alle dagene. Haha!

Ingen kommentarer: