torsdag 18. oktober 2007

Dag 5 - Palermo (Sicilia)

Dag fem: Tirsdag 16. oktober (Palermo - Sicilia)

Mafiaens by neste! Jeg klarte faktisk det jeg hadde planlagt: Jeg var oppe av senga kl 6.30, kledde raskt og stille på meg, dro med meg kamera og stativ ut og tok en del bilder av soloppgangen. Må si jeg er ganske fornøyd med resultatet, sånn bortsett fra at jeg innså at jeg var dum nok til å ikke ta bilder i RAW-format. D'oh! Det kunne vært moro å hatt det i RAW for fremtidig eksperimentering i Photoshop. Men men. Sånn kan det gå. Resultatet ble uansett ganske bra.

Det var dessuten deilig å være ute så tidlig. En morgendis lå over Palermo by, og jeg var ute helt til sola sto ganske høyt på himmelen.

Forøvrig finnes det flere gale turister som meg. Kanskje ikke med kamera og stativ, men flere var ute og jogga og greier. Sprøtt!

Jeg gikk til en tiiiiiidlig frokost i 7.30-tiden. Litt rart å sitte alene og spise. Da reisefølget var oppe og klare til frokost kl 9.30 (tre timer etter jeg sto opp!), ble jeg med dem til frokost også. Jeg hadde vært oppe så lenge at jeg begynte å bli sulten igjen. ;)

Og så var det å turistifisere i Palermo by. Herregud som de kjører der! Det kommer jo ikke som noen overraskelse, disse Sør-Europeiske byene har merkelig kjørekultur. Det jeg syns er mest slitsomt, er all tutinga. De tuter over en særdeles lav terskel, spør du meg.

Vi traska rundt en stund, og jeg skjønte fort at hest og vogn var en Palermo-greie. Det var seriøst over alt. Og midt i den tette bytrafikken med tutende biler, motorsykler, busser, mopeder og lastebiler. Jeg følte litt med hestene, men de er vel vant til det.

En annen ting jeg syns er småkomisk, er ambulansene. Jeg er jo særdeles sykehusnerd, så når det kommer sirener og sånt må jeg jo ta bilder. I dag hørte jeg den velkjente lyden, og stilte meg klar med kameraet. Når ambulansen kjører forbi, ser ambulansemannen som sitter på passasjersiden min at jeg tar bilder, og stikker hodet ut av vinduet og tuller med meg. Når de kjører akutt! Rare folka. ;)

Som vanlig blir det gjerne sånn at vi deler oss opp i flere grupper, for det å gå 8-10 personer samla fungerer fortsatt ikke veldig bra. Det morsomme var at da mamma, Jörgen og jeg kom opp til Quattro Canti ("fire hjørner"), møtte vi tilfeldigvis på Jörgens mor og bror, og rett etterpå kom både Sara, Sofia og Johanne! Ellers var vi innom en rar stilforvirra senbarokk-kirke som heter La Meridiana della Cattedrale di Palermo. Litt überturist må jeg jo være. :)


Mamma og Sofia tuller


Vi havna til slutt på en koselig gaterestaurant hvor de som jobba der overhode ikke kunne engelsk. Mye gestikulering og språkutprøvning fulgte til min store fornøyelse. :)


Etter å ha spist og hvilt oss litt, trasket vi gjennom noen sidegater som kanskje kan kalles et slags "slumstrøk" (morsomt!) før vi endte opp på en av de voldsomt trafikkerte hovedveiene igjen, og derfra bar turen tilbake til båten. Johanne, Sofia, Sara og jeg endte opp på lugaren hvor vi så siste episode av So You Think you Can Dance og slappa av. Godt å hvile seg litt. :D

Videre var det middag igjen. Johanne og jeg satt sammen med onkel og Farsaneh, og på bordet ved siden av satt det fire italienere. Og de var så pratesjuke. Det eneste problemet var at de kunne kun en minitøddel engelsk, og vi kunne ikke akkurat mye italiensk. Så det ble en god blanding av engelsk, italiensk og spansk, og masse kroppsspråk. Jeg merka at tegnspråket sitter temmelig innebygd, f.eks da jeg skulle si at lillesøster er 18 år (10 + 18), så ble det til at hun var 13 fordi jeg viste 10 + 3 (3 har samme håndform som 8 i tegnspråk). HAHA! Vi klarte heldigvis å rette opp misforståelsen. :)

Etter middag var det nok et show, "Bizzarre." Jeg vurderte å ikke gå, men ombestemte meg. Da vi kom inn i salen var det stappfullt, men to ledige plasser heeeeeelt foran ved midten av scenen. Helt i starten var det en mann som tulla fælt, og endte opp med å "falle ned trappa" og ende opp praktisk talt oppå beina mine. Han "skrek" og var oppgitt, og havna til slutt i fanget mitt. Etterpå fikk jeg et kyss på hånda før han trava opp på scenen igjen og fortsatte showet. Morsomt! :)

Vi gikk inn i en av loungene etter showet, som vanlig, og jeg ble dratt opp på scenen av en av entertainerne for å lære magedans. Ikke heeeelt min greie, men morsomt var det. :D Jeg merker at når jeg gjør sånne rare, morsomme ting, stiger energinivået mitt i taket, og jeg endte til slutt opp med å underholde hele reisefølget vårt med tulledansing. *knise*

Johanne og jeg gikk tidlig til lugaren for å slappe av før vi legger oss. I morra skal vi til Tunis! Men vi skal bare være der i seks timer, fra 7-13, så det betyr tidlig morgen hvis vi i det hele tatt skal få med oss noe av Afrika. Og jeg er temmelig trøtt etter en lang dag. Soloppgang i morra også kanskje...?

Ingen kommentarer: