søndag 4. november 2007

Tegnspråk-dag

I går var den store tegnspråkdagen - virkelig!

Jeg sto opp halv ni, spiste god frokost og ringte en særdeles koselig telefon, før jeg tok banen ned til Oslo S for å møte fetteren min og kona hans Evelyn (begge er døve). Vi gikk sammen bort til Youngstorget hvor det skulle skje masse forskjellige ting før vi skulle gå demonstrasjonstog bort til Stortinget og for å kreve ny tegnspråklov.

På Youngstorget møtte jeg så sinnsykt mange kjentfolk! Det var helt villt. Og utrolig koselig! Jeg merker at jeg begynner å føle meg komfortabel og avslappet i døvemiljøet. Det var andre folk der også, både tolker, nysgjerrige hørende, tegnspråkstudenter og kjendiser. Og media selvsagt (selv om jeg ikke akkurat kan skryte av mediedekningen i ettertid. HMPF!).

Det endte til slutt opp med at jeg "hang med" Ithil og Asbjørn som "faste," men flere kjentfolk hang på over lengre tid, blant annet daten til Ithil, venninna hennes Mette, Elin, Gine i klassen min og mange mange flere. Det var veldig veldig koselig!

Må bare kommentere et morsomt "gag" Mira Zuckermann (sjefen i Teater Manu) gjorde sammen med Marianne Krognes (kjent komiker, blant annet fra Shell-reklamene. Hihi):
Mira sto bak Marianne og var hendene hennes. Hun snakka tegnspråk, og så skulle Marianne si hva "hun selv sa" i mikrofonen. Det var utrolig morsomt. Hendene opp for Mira og Marianne! :D

Etter å ha gått i demonstrasjonstoget opp til Stortinget, ble vi stående å prate med folk. Til slutt bestemte en hel gjeng av oss å dra på Dolly (Mette fikk hele 50% rabatt på pizza - hurra!) for å spise. Alle var sliiiiitne og sultne etter å ha vært tegnspråkforkjempere i mange mange timer. Der traff jeg tilfeldigvis Pål og Evelyn igjen!

Etter maten sa jeg hadet til folket jeg gikk med, og Pål og Evelyn tok følge med meg hjem for å se hvordan jeg bor. Jeg måtte bare pakke sakene mine for å ta med til pappa. Pål og Evelyn skulle nemlig sove over der til i dag. :)

Vi kom oss hjem til pappa til slutt, og han lagde deilig middag til både oss og lillesøster. Og jeg fikk muligheten til å være tolk i mange mange timer. Ekstra praksistrening, og veldig morsomt! :D

Alle la seg, og jeg ble sittende på nett og dille. Snakka med ei venninne som sa hun hadde tryna i trappa tidligere på dagen, men fortsatt var svimmel og dårlig. Jeg bestemte meg for å hente henne hjemme og kjøre til legevakta. Just in case. Så det ble en liten kjøretur på meg i natt.

Det er forøvrig første gang jeg er på legevakta. Har jo erfaring med praksisen der, men det er fra et Ullevål Sykehus-perspektiv: Jeg forventa meg kø kø kø. Men da vi kom inn var det nesten ikke folk. Venninna mi ble raskt ropt opp av en sykepleier. Jeg ble sittende og vente, og observerte mange tilfeller av lørdagsfyll som ramla inn over dørstokken etter hvert. Da venninna mi og jeg dro (alt var bra med henne, heldigvis), var det tjåka fullt i venterommet. Flaks at vi dro da vi dro! :D

Jeg kom hjem kl 3.15, og bare pussa tenna i ei fei og heiv av meg klærne for å legge meg og sove. Det var godt! :D

En lang dag - definitivt - men veldig veldig bra også. Dessuten var været så bra! :D

Ingen kommentarer: