mandag 26. november 2007

Mac og foto og dill

Tiden går så fort at jeg knapt rekker å henge med. Men jeg tror kanskje at jeg sier det i nesten hver post jeg skriver.

Det har gått mange dager nå hvor jeg har tenkt: "Åh, dette må jeg skrive om!" Men jeg glemmer jo å notere det ned, og da går det fort i glemmeboka.

Men: Jeg har i hvert fall fått den nye macen min! :D Og det er en fin sak jeg har kjøpt meg. Jeg er kjempefornøyd! Det skal sies at det var et (unnskyld uttrykket) helvetes styr å få den. Det hører til historien at jeg brukte en hel dag på å vente til uten nytte før jeg dagen etter dro personlig opp til Kjeller hvor jeg nesten rota meg bort (takk for hjelp!) før jeg trappa opp på TNT sitt lager og henta den. Det er skjeldent jeg er sint, men ventinga og alle misforståelsene internt i TNT gjorde meg fly forbanna. Tenk at jeg som kunde må ordne opp og ringe og styre så mye. URK. Men men, nå har jeg macen og iPoden min. Så jeg er fornøyd. :D

Jeg ønsker meg dykkecomputer! Marie driver og skryter av fine fine Suunto D9'en sin som var rådyr med et utrolig fantastisk program som fulgte med. Hun kan laste inn dykkene sine i en "dykkerlogg" på maskinen hvor hun får kurver over hvordan dykket er med temperatur og meter og greier. Utrolig tøft! Det vil jeg også ha! Kanskje ikke så dyr, men i hvert fall med det programmet.

Jeg gikk inn på Suunto sine nettsider for å sjekke ut hva de hadde og om programmet støttes av mac. Fant ikke informasjonen jeg trengte noe sted, så jeg sendte en mail. I dag fikk jeg mail tilbake (raskt!), hvor det sto (legg merke til tittelen jeg har fått):

Response (Emilia Gennaio) - 11/25/2007 09:23 PM
Dear Sir,

thank you for contacting Suunto.

We are sorry to say that the Suunto software is not compatible with MacIntosh .

Kind regards.
Suunto Helpdesk

Haha, det er så fantastisk å hete Martine når jeg skal ha med det store utland å gjøre. I de fleste europeiske land blir jeg til "Martina". Og ellers tror folk enten at jeg er en gutt/mann, eller at jeg bruker etternavnet mitt. HAHA! Jaja. Uansett, jeg fikk svaret jeg (ikke) ville ha. *sukk* Sånn sett er det dumt med Mac. Ikke alle sånne rare program det støtter. Men Mac i seg selv er bra. Jeg slepper blant annet virusprogram. Hurra!

På søndag (altså i går) var jeg sammen med Ithil hele dagen. Jeg har lenge ønsket at hun skal videreformidle noen av fotokunnskapene hun har opparbeida seg på studiet sitt. Så vi vasa rundt i sentrum og tok masse bilder, og hun forklarte og greier. Vi ble etter hvert litt kalde og slitne, og jeg foreslo at vi skulle sette oss på Stockfleths for å få igjen varmen og drikke kaffe, og samtidig notere litt av det hun har fortalt meg. Det er så mye definisjoner at jeg lett går surr. Det syns hun var en god idè. Vi satt der lenge og bare slappa av, noterte og skravla. Jeg har lært masse masse, hun er en veldig bra lærer. :D

Etterpå stakk vi en tur innom henne før vi tok trikken opp til meg. Vi lagde nam-nam-wok, så merkelig tysk film (begge så på hverandre med spørrende uttrykk gjennom hele filmen) og spilte Guitar Hero. Kjempekoselig! Jeg fulgte henne til trikken, og på veien bort prata vi sammen! Dvs: Jeg tegna, Anne-Line prata. Det var uvant å prøve å ikke se på henne, for jeg er jo vant til blikk-kontakt. Men morsomt var det, og begge fikk trent på hvert vårt språk. :D

Ellers går vel livet sin vante gang. Jeg har endelig klart å rote meg til å sende mail til Tolketjenesten i Oslo og Akershus (de er slått sammen nå) for å spørre om å få prøveoppdrag for å bli godkjent som ufaglært tegnspråktolk også. Jeg tenker at det er på tide å begynne litt med tegnspråktolking for øvelsen og erfaringens skyld. *klappe meg selv på hodet* Det er litt skummelt, men jeg skal gjøre mitt beste!

Oh, en stor nyhet! Mamma skal gifte seg!

Jeg kjøpte forresten den nyeste plata til Anne Grete Preus, og første sangen på den er så herlig. Jeg liker virkelig teksten, spesielt i første verset. <3

Nå er det vel på tide at jeg kommer meg i seng. Det har vært en lang dag med både praksis og flying på postoperativ i mange timer. Lang, men bra dag.

8 kommentarer:

ithil sa...

Hei, hei, hei! Tegnspråk er IKKE morsmålet mitt. Norsk er.

Men det var en koselig dag, ja! Må gjentas :D

Martine sa...

Ikke? Oh, men da skal jeg rette på det. ;)

ithil sa...

At jeg er døv betyr ikke nødvendigvis at tegnspråk er morsmålet mitt. Jeg føler meg ikke døv nok selv om tegnspråk et det språket jeg bruker mest. Det ville vært unaturlig for meg å si at tegnspråk er morsmålet mitt. Jeg er kanskje litt merkelig, men... :p

Joachim sa...

Hvis du har $80 til overs kan du kjøpe Parallels eller VMWare Fusion og kjøre Windows-programmer på Macen din uten å reboote. Det funker visstnok veldig bra :)

Gratulerer til mamman din!

Martine sa...

Ithil: Nope, kke merkelig. Helt vanlig. Jeg bare er litt uomtenksom med formuleringene mine. ;)

Joachim: Hmm... Ja, kanskje jeg skal prøve meg på noe sånt? :D

Anonym sa...

Artig fortelling om Mac'en, Martinsen. Jeg fikk bare lyst til å kommentere bruken av "Sir" som tittel på deg. Det har seg slik at i forretningsengelsk benyttes titler, selv i dag. Og da brukes nesten konsekvent Sir når de titulerer (for de) utenlandske. Det er et uttrykk for at de ikke er sikre på kjønnet, da er Sir tryggest. For det fornærmer ingen kvinne. En "Madam" er å anse som en fornærmelse for en mann.

Lenger har ikke verden kommet.

Martine sa...

Opphavet (altså pappa): Aha! Så det er derfor. Jeg har altså tvilsomt kjønn? Haha! :) Men tusen takk for morsom info. Jeg skal legge det på husken.

Anonym sa...

Sats på VMWare Fusion, en Suunto er verdt pengene;). Har selv en X9mi som jeg bruker i tjeneste, greit å bare kunne kaste et blikk på klokka og vite nøyaktig hvor en befinner seg på kartet...