fredag 16. januar 2009

"Tolkeaksjon"

Jeg lurer på om det er stille før stormen? Vanligvis får jeg en dullion henvendelser fra tolketjenesten om oppdrag som må dekkes. Men i dag har det vært helt stille. Ingen (!) mail!? Og kun en sms direkte til meg. Veldig merkelig.

I dag får vi frilanserne vite om det blir tolkeaksjon eller ikke. Dvs, alle tenker at det blir, men kan jo ikke si det sikkert før vi får endelig beskjed. Og det skal vi få i dag. Tolkeforbundet skal visst sende ut info. Foreløpig har jeg ikke hørt et kvidder, og klokka er 10.29. Vente vente vente...

Vi får ikke lov til å streike, så da kalles opplegget en aksjon. Selv om aksjon visstnok er feil ord også. Haha! Men jeg bruker det ordet, litt enklere enn å si at "vi legger ned arbeidet" eller "tar fri i påvente av bedre lønn."

Ok, HVIS det blir aksjon, så vil det si at (stort sett) alle frilansere i hele Norges land legger ned arbeidet og nekter å jobbe før vi får lønnssatsene som er satt opp av Tolkeforbundet. Frilanstolkene har mye dårligere lønn og "arbeidsgoder" sammenliknet med andre tolkegrupper. Vi har også dårlige helligdagstillegg (jobber jeg 17.mai, får jeg samme lønn som om jeg skulle jobba en mandag kveld), og lite kompensasjon om oppdraget skulle bli avlyst. Jeg kunne nevnt flere punkter, men tror jeg lar være å dra det ut. Dere skjønner sikkert poenget. :)

Det vil i bunn og grunn si at jeg er "arbeidsledig" fra og med nå til mandag, altså 19. januar, og framover. Det er uvisst hvor lenge aksjonen kommer til å holde på, men Tolkeforbundet snakker om flere uker og greier. Så kanskje jeg burde ringe Ullevål sykehus og spørre om de har noen form for jobb til meg.

Jeg har snakket om aksjonen med flere av brukerne jeg tolker for, og opptil flere støtter oss i aksjonen. Så til alle dere: Tusen takk! Det gjør det lettere for meg å rettferdiggjøre at dere ikke får tolk til alle ting som skjer framover. Spesielt får jeg dårlig samvittighet når jeg ikke kommer dit jeg tolker fast. Men må en aksjonere, så må en. De fastansatte på Tolketjenesten kan sikkert ta en del av oppdragene, men med tanke på at vi er rundt 100 frilansere bare i Oslo-området, så tror jeg det blir en hard tid for tolketjenesten å skulle dekke opp alt.

Jeg kommer sikkert til å blogge mer når de endelige resultatene kommer. To be continued. ;)

7 kommentarer:

Asbjørn Tveit sa...

Hei, for min del så ser det ut som det blir aksjon. Fikk ihvertfall melding 10 på 11 idag om at tolketjenesten ikke har noen ledige tolker til meg på mandag pga. aksjonen. Jaja, kjedelige greier... men skjønner godt situasjonen. Ingen liker å jobbe på f.eks 17.mai uten noe ekstra. Håper NAV eller staten for å si det slik tar til vett og aksepterer de nye satsene.

Martine sa...

Ja, jeg håper også virkelig at de tar til vettet! Men det er ikke NAV som bestemmer satsene, det er det staten som gjør. Så får satse på at staten går vår vei...!

ithil sa...

"Vi får ikke lov til å streike"... Å legge ned arbeid i påvent av bedre lønn høres ut som streik for meg :p Spade = Spade.

*sparke Staten på skinneleggen*

mamma sa...

Når man ikke er ansatt, så kan ikke staten si at det er streik. Freelance betyr jo at man "jobber når man vil" og det gjör dere jo nå ;-) (liten kommentar til Ithil)

Martine sa...

Ithil: Føles ut som same/same, evt potato/potato osv, men betyr jo at vi ikke får penger når vi protesterer. Litt kjipt. :/ Men enig, spark gjerne staten på skinnleggen, så kanskje de tar et hint kjapt!

Mamma: Takk for opplysninger! :D

ithil sa...

Ah, det gjorde det jo litt mer forståelig :) Men like kjedelig å sitte på skolen uten tolk. Jeg får bruke tiden på å jobbe med prosjektet mitt og sparke staten i skinnleggen ;)

Martine sa...

Det høres ut som fornuftig plan, Ithil! :)