søndag 30. november 2008

Dvorak

Og jeg mener ikke komponisten (selv om han skrev mye bra musikk).

Jeg siterer fra Forbedre din PC:
"Grunnen til at Dvorak er så mye bedre enn QWERTY er at de mest brukte tastene ligger på den midterste linjen på tastaturet (ASDF...), og vokalene og konsonantene ligger på hver sin side. På den måten slipper du å flytte fingrene dine så mye vekk fra der de hviler, og du skriver mye med annenhver hånd, som gjør at du skriver raskere. Faktisk befinner 70 % av alle tastetrykk seg på midten med Dvorak, og kun 30 % på Qwerty."

Et dvorak-oppsett


Jeg fikk tips (takk!) om at Dvorak-oppsett er mye mer effektivt å bruke enn qwerty-oppsettet som er standard for alle maskiner den dag i dag. Så jeg tenkte: "Why not try?"

Jeg satte i gang med å finne fram installasjon av oppsett til macen min. Og så fant jeg fram et gammelt tastatur jeg ikke bruker lenger, og begynte med å flytte tastene til riktig dvorak-posisjon. Deretter gikk jeg inn på sense-lang og fant fram opplæring på dvorak-metoden. Og pludra med det i noen timer i går.

Og:
Det var sinnsykt uvant! Jeg er jo fryktelig vant med qwerty-tastaturet og bruker det både i jobb som tolk (skrivetolking) og på NRK (direkteteksting). Dette oppsettet har jeg brukt siden jeg som liten ble utnevnt som stor datanerd.

Jeg bruker ikke touch til vanlig (!), jeg har min egen måte å skrive på. Så når jeg drev og pludra med dvorak-opplæringen er det jo inneforstått at man bruker alle 10 fingrene. Noe jeg aldri gjør til vanlig. Haha! Lillefingrene mine er nesten helt passive når jeg skriver (likevel har jeg høy hastighet).

Så i tillegg til at alle tastene var flytta på, skulle jeg liksom starte med alle fingrene.

Vanskelig! Men det var moro også. Men om jeg skal tro på det jeg leste på en engelsk dvorak-nettside, så trenger man ca 1 måned på å skifte fra qwerty til dvorak om man har qwerty-oppsettet godt innarbeida. Og i denne perioden burde man absolutt la være å bruke qwerty-oppsettet. Det funker jo dårlig for meg som har skriving som jobb flere ganger i uka. Jeg kan ikke komme på når jeg skal kunne ta helt fri fra qwerty i en hel måned uten problemer.

Aj aj aj.

7 kommentarer:

Asbjørn Tveit sa...

Nei, huff. Dette er ikke noe jeg har lyst å prøve meg på selv om det kanskje er effektivt. Er litt poengløst å gå over, når du må bruke QWERTY-oppsett når du ikke er hjemme. Med andre ord blir du totalt forvirret når du skal bytte mellom DVORAK og QWERTY-oppsett.. Det er ihvertfall min mening, selv om jeg ikke har prøvd det (QWERTY er desverre for godt innarbeidet i samfunnet til at jeg vil prøve dvorak-oppsett).

Martine sa...

Ja, det er det jeg tenker også. Selv om jeg evt skulle fått en måneds "innkjøring", vil det forstatt være maskiner og andre tolker som bruker qwerty, noe som gjør det umulig å bruke samme maskin. Så jeg er nok dessverre "dømt" til å bruke qwerty. Meg lei meg... :'(

mamma sa...

Jaha, ikke lett. Lykke til.

Klem fra mamma

ithil sa...

Argumentere for tolketjenesten om hvorfor Dvorak er bedre enn Qwerty og få dem til å sende alle skrivetolkene på Dvorak-leir i en måned, samt bytte ut tastaturoppsettet på alle laptopene som brukes til arbeid?

Eeeeller ikke.

Martine sa...

Haha, det kalles å innføre nazisystem i tolketjenesten. Syns jeg ser det for meg. *knise*

Eirik sa...

Hei, flott at du lenket til bloggen min - artig at noen utenfor min lille omgangskrets har lest der.

Jeg har, etter at jeg byttet til Dvorak, nesten ikke hatt noen problemer med andre datamaskiner. Det er kanskje fordi jeg bruker min egen laptop veldig mye. Jeg kjenner faktisk mange som bruker både Dvorak og QWERTY side om side (blant annet en datakyndig musiker). De har ikke noen problemer med å bruke begge.

Den største aversjonen QWERTY-brukere har er at de er redd for å glemme "det gamle", men dersom man faktisk trenger å bruke det gamle samtidig med Dvorak mestrer man dette :) Det er akkurat som med norsk og engelsk - du glemte ikke deler av norsken din da du begynte med engelsk.

Martine sa...

Eirik: Ja, måtte jo linke til siden din. Sto jo så mye fornuftig info der! :D

Takk for inspirasjon også, både i det du har skrevet fra før, og det du skriver på bloggen min. Jeg vil virkelig prøve. Men det er litt problemer i arbeidet jeg har, siden jeg skrivetolker med en kollega som etter all sannsynlighet ikke bruker DVORAK. Og vi bruker samme maskin, og bytter på sekundet. Men, jeg kan jo alltids øve på egenhånd uansett. Har i hvert fall lasta ned oppsettet til macen min :)