torsdag 6. november 2008

Refleks

Jeg får ikke sagt det mange ganger nok: Refleks er viktig!

I dag holdte jeg på å kjøre på en dame med hund i bånd på et fotgjengefelt på et mørkt sted i Oslo. Jeg så henne faktisk ikke. Og hva gikk hun i? Joda, svart jakke, og mørke klær ellers. Hadde det ikke vært for at hun hadde en brun hund, kunne det hendt at jeg hadde kjørt på henne.

Jeg bråbremsa - og stoppa kanskje en meter foran henne. Hun skvatt selvfølgelig. Det skjønner jeg godt. Og så så jeg at hun ble fly forbanna. Så stygt på meg, og antakeligvis sa hun ikke veldig pene ord (som jeg ikke hørte).

Jeg skjønner veldig godt at hun ble redd. Jeg ble også redd. Men jeg syns allikevel at hun burde brukt refleks. Da hadde det vært mye større sjanse for at jeg hadde sett henne.

Dette var i Oslo. Ikke på en mørk landevei.

Folkens: BRUK REFLEKS!

6 kommentarer:

mamma sa...

Jepp, jepp!!! Så sant som det er sagt :-) BRUK REFLEKS!!!!

Klem, mamma

Anonym sa...

Det er som jeg sier, folk blir ikke klar over refleksens utrolige effekt før de kjører bil selv. Faktisk..!

Jenny

Asbjørn Tveit sa...

OK... tror kanskje jeg skal stille spørsmålet: Og hvor får vi refleks fra? Burde egentlig vært en ting man gjerne kunne kjøpt i dagligvarebutikker, men det er det ikke.

Martine sa...

Mamma: Godt du er enig med meg! :)

Jenny: Nei, det er veldig sant. Om oftest får kjøreskoleelever en oppvåkning under mørkekjøringskurset hvis kjøreskolene er flinke til å demonstrere!

Asbjørn: Jepps, burde være i alle dagligvareforetninger. Jeg har faktisk sett det av og til. Men andre steder du ofte finner reflekser er f.eks bokhandlere, sikkert på Clas Ohlsson, Nille kanskje, Jernia osv osv. Tror jeg. Du burde bare ta deg en tur rundt i byen tror jeg. Vi kan gå på refleks-shopping!

Asbjørn Tveit sa...

Har funnet ut at de har refleks på Clas Ohlson. Men det som virker litt rart for meg, er at refleks som liksom skal redde livet ditt skal koste penger! Burde vært gratis, også refleksvest (som er obligatorisk i biler).

Martine sa...

Jah, det kan du si. Rart at det skal koste penger. Men sånn er det vel med alt?