fredag 28. desember 2007

Romjul og jobbing

Og da var det romjul. Jeg syns romjula er den beste juletida egentlig. For da er julaften ferdig og roen senker seg. Folk gjør ikke annet enn å dra og besøke hverandre, nyte rester av god julemat og slappe av.

Nå skal det sies at lillesøster og jeg var klare utenfor Frölunda Torg (et handlesenter like ved der mamma bor) kl 10 sharp 2. juledag. Ja, det er åpent i de aller fleste butikker 2. juledag i Sverige. Jeg syns det er litt galskap, men det er vel en vanesak. Vel, vi ønska i hvert fall å gjøre oss ferdig med shopping for "alle" andre skulle dit, og lillesøs måtte hjem i fornuftig tid. Så da var det ikke noe annet å gjøre enn å stå opp "tidlig."

Det resulterte i hvert fall i ny bukse og gode, varme, tegnspråkvennlige hansker for min del. Hurra!

I går (torsdag), i dag (fredag) og i morra (lørdag) har jeg og skal jeg jobbe på portørene på Ullevål sykehus. Herregud, det er en evighet siden sist jeg jobba. Og det merker jeg på kroppen. Jeg blir mye fortere sliten i beina, så det er hardt å holde tempoet oppe i 8 timer. Og ikke minst har det vært hardt å stå opp kl 6 når jeg i det siste har stått opp mellom 10 og 12. Lenge leve ferie!

Vel, jeg må bare si at det er trist at så mange mennesker er på Ullevål sykehus i jula. I dag har jeg løpt strikkball, for å si det mildt. Hvorfor kan ikke folk være friske? Egentlig syns jeg de kan være det hele året. Men, da har jeg jo i og for seg ikke noen jobb å gjøre på sykehuset lenger. Det er litt rart å tenke på: Jeg lever av at folk er syke. Huff, den tanken skal ikke tenkes for mye. Det høres litt deprimerende ut.

Jeg har forresten sikla litt på ambulansefag i jula. Jeg har lyst altså... Vurderer å huke tak i en tilsynelatende hyggelig ambulansesjåfør og spørre om det er mulighet for å hospitere en dag eller tre ("være med") bare for å se hva de driver med. Jeg har lyst! Men jeg vet ikke helt hvem jeg skal kontakte, så jeg kan jo bare begynne med de som er "nederst" i leddet, altså de som gjør selve jobben. :) Eventuelt kan jeg ta meg en tur innom prehospital administrasjon på Søsterhjemmet på Ullevål sykehus, jeg har jo gjort meg kjent der gjennom internpostjobbinga mi. ;)

Men, altså: Jeg syns tolkinga er spennende. Og jeg skal gjøre ferdig utdannelsen min og gi det et forsøk. Jeg er bare litt redd for at jeg har for mye "lopper i blodet"?

Jeg krysser forresten fingrene for pent vær i HELE Norge på søndag, slik at det ikke blir forsinkelser i flytrafikken! *krysse fingre*

Ingen kommentarer: