fredag 27. mars 2009

Roteord!

Takk, tusen hjertelig takk, kjære "Typisk norsk", som valgte å ha en del i programmet sitt om ordene som for meg innebærer mye rooooot. Jeg har ikke fram til nå skjønt hva slags ting jeg kan sitte og drikke smoothies/kaffe/vin på en deilig sommerdag. Kjære alle sammen, her er den flotte, supre lista jeg skal pugge for evig og alltid:

Balkong: Henger fritt i lufta (selvfølgelig ikke 100% fritt, men er i hvert fall ikke oppå noe)
Veranda: Den henger ikke fritt i lufta, den kan f.eks stå på søyler eller annet
Terrasse: Ligger oppå jorda.

Disse skiller seg tydelig byggteknisk fra hverandre.

Men... Altan finnes ikke. Det er et fint ord, men kan ikke brukes til noe! Hvor kommer det ordet fra mon tro?

Så, da vil jeg si at jeg har en... BALKONG hjemme! TADAAAA!

Nå ble jeg litt lykkelig merker jeg. :D

(takk til Typisk Norsk, sesong 2, episode 4)

-

8 kommentarer:

Olaves sa...

TADAAAA: Altan er "taket" på et tilbygg. Bare i stedet for at det er et tak er det en "balkong". Balkongen på slottet er f.eks. ikke en balkong, men en altan.

(Jada, jeg brukte wikipedia. Jeg er ikke dritsmart...)

Olaves sa...

Ehmmm, jeg var ikke fullt så spesifikk som wikkern... Du kan jo bare se selv: http://no.wikipedia.org/wiki/Altan

Joachim B sa...

Og takk til deg for at du sprer kunnskapen :D *pugge*

Martine sa...

Olaves: I følge typisk norsk er ikke altan noe ord. ;) Men, om det defineres som du sier, så vil jeg likevel ikke klassifisert balkongen på slottet som en altan, men heller som en veranda. Siden den "står på søyler". :)

Joachim B: Bare hyggelig! :D

Anonym sa...

sier som joachim b; takk til deg for at du sprer kunnskap! :D

kanskje dette kan hjelpe på din frustrasjon ovenfor altaner:

http://www.sprakradet.no/Sprakhjelp/Raad/Spoersmaal_og_svar/#altan

og... siterer artikkelen litt: "Dersom dere ønsker ytterligere informasjon, kan dere ta kontakt med Norsk Byggstandardiseringsråd i Oslo, som arbeider med å utgi standarder på dette feltet og kanskje har supplerende terminologi"

ho ho!

hilde :D

Martine sa...

Hilde: Takk for linken! :D

Jeg har faktisk vært innom der. Så nerd er jeg liksom. Men, den er til bra informasjon for andre som kanskje vil lese mer. :)

Jeg tror kanskje at det er en del rot i disse begrepene. Og kanskje at altan er noe av det samme som en veranda? Ikke lett å si. Vi får sende samlemail til Norsk Byggstandariseringsråd da. ;)

Anonym sa...

Nå er jeg ganske sikker på at i en senere episode av Typisk Norsk, så graver de opp igjen orden Altan, etter at noen har rettet på de og opplyst de om hva det er.
Nå husker jeg ikke hvilken sesong/episode det er i, men fant det ikke da jeg lette.

Martine sa...

Anonym: Jess, jeg vet! Og jeg har planlagt LENGE å lage et nytt innlegg hvor jeg forteller om det. Men så langt har jeg rett og slett ikke kommet. Takk for at du sparker meg bak!