torsdag 24. juni 2010

EasyJet

Hah! Endelig, etter å ha kjempa mot EasyJet siden påskeferien (i slutten av mars) har jeg og kjæresten ENDELIG fått tilbake penger!

Men det var kanskje å starte med slutten.

I påskeferien skulle vi på ferie til Nord-Italia hvor vi hadde leid hytte og greier. Og hvilket selskap reiste vi med? EasyJet. Billig og helt ok. Trodde vi.

Etter å ha ankommet Kastrup og ventet i to timer for å få lov til å sjekke inn, gikk vi til skranka. Hva sto det der? Cancelled. Uten forklaringer eller noe. Det ble selvfølgelig mye fram og tilbake på flyplassen, før vi bestemte oss for å bestillte nye billetter ned til Italia fra SAS. Det kosta oss nesten 6000 kr (!), men vi hadde en leilighet og en ferie vi gleda oss veldig til.

Vi fikk også et telefonnummer til EasyJet hvor vi kunne ringe for å kreve penger tilbake for denne ekstrautgiften.

Jeg ringte og snakka med en hyggelig mann som sa at "jooooda, klart dere skal få penger tilbake, for dere har ikke fått beskjed om avlysningen før dere reiste hjemmefra." Flott! Vi måtte sende en mail til dem og forklare situasjonen, så skulle vi få pengene refundert.

Vi skrev. Og fikk svar tilbake om at vi måtte legge ved reisedokumentene fra SAS for å få pengene tilbake. Vi legger dem ved og sender tilbake.

Dette går som smurt, tenkte vi.

Så får vi svar tilbake "sorry, we haven't recieved your documents, please attach [...]". Merkelig, tenkte vi, men sende svar tilbake og la ved dokumentene igjen.

Denne prosessen gjentar seg ÅTTE ganger. Vi sender, de mottar ikke. Vi prøvde alle formatene de sa de aksepterte, navnet dokumentfila riktig og sørget for at det var under maksstørrelsen. De mottok aldri. Unfortunately, there are no attachments on this mail. Yeah right!

Kjæresten min sendte til og med papirene i rekommandert sending til dem. Vi spora sendinga, og der sto det at de hadde hentet den. Vi sendte en ny mail til dem og sa at de hadde fått det i papirformat. De svarer med at de ikke har mottatt noe i papirform!

MERKELIG!

Når vi skal skrive til dem og legge ved dokumente for NIENDE gang, skriver kjæresten min at vi har sendt alt de trenger til dem åtte ganger per e-post og to ganger per post - rekommandert og vanlig post. Denne gangen bruker hun utropstegn og viste hvor forbanna irriterte vi var.

Plutselig gitt. Dæven steike. Vi får svar fra dem hvor dem sier at de har mottatt dokumentene! Halleluja (tørr latter).

Deretter var det trøbbel med kredittkortet og kontoen de skulle sette inn på. For en overraskelse. Vi fikk beskjed om at det ikke fungerte. Kjæresten min måtte ringe til dem. Jadda. Hun ringte, og de sa at hun ikke kunne gi informasjonen over telefon. Men vi hadde jo nettopp fått mail om at vi skulle ringe og gi denne informasjonen?! Herreminhatt.

Men plutselig - kjæresten min sjekka kontoen sin, og der hadde det kommet inn de nesten 6000 kr! Fantastisk!

Vi vant over EasyJet! Ei venninne som har erfaring med flyselskapkrangling sa til meg: "De gjør bare sånn for at kundene skal gi opp. Ikke gi opp!" Det gjorde vi ikke. 6000 kr er mye penger det. Og sannelig, det lønte seg å være sta. Hurra!

Hva er moralen på visa? Vi skal aldri noen sinne reise med EasyJet igjen. Og de må ikke tro at vi kommer til å ha noe godt å si om det selskapet. PF!


EasyJet, eller kanskje EasyWet? Aldri mer. ALDRI!

-

Ingen kommentarer: